Deze website maakt gebruik van cookies. Bij het doorgaan van het bekijken en gebruiken van deze website gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

TerraCycle's Geschiedenis

Bekijk TerraCycle door de jaren heen. Vanaf de start tot onze huidige successen en doelen zijn we altijd een uniek en interessant bedrijf geweest om te volgen.

2017

Van stranden tot flessen

TerraCycle is verkozen als winnaar van de Verenigde Naties Momentum for Change Lighthouse Activity award, in erkenning van het initiatief in samenwerking met Procter & Gamble en SUEZ om 's werelds eerste volledig recycleerbare shampoofles te creëren, gemaakt van plastic verzameld uit stranden en waterwegen. TerraCycle heeft ook de 2017 Green/Sustainable Business Achievement Award ontvangen, geschonken door de Amerikaanse Kamer van Koophandel. In Engeland onthulden TerraCycle en Right Guard een outdoor fitness gemaakt van gerecycleerde aluminium blikken en in Australië hebben TerraCycle en L'Oreal hun eerste speeltuin gemaakt van gerecycleerde schoonheidsproducten. TerraCycle opende een operations kantoor in Zuid-Korea. 

2016

SUEZ en TerraCycle

TerraCycle is begin dit jaar een samenwerking aangegaan met Suez. Suez heeft 30% van TerraCycle Frankrijk, Groot-Brittannië, Zweden, België, Nederland en Finland gekocht. In de Verenigde Staten heeft TerraCycle 's werelds eerste recyclingprogramma voor industriële lijm verpakkingen gelanceerd, in samenwerking met Henkel. Ook heeft TerraCycle het eerste recyclingprogramma voor contactlenzen en de verpakking daarvan gelanceerd, in samenwerking met Bausch + Lomb. Een uniek recyclingprogramma, waarbij autostoeltjes voor baby's gerecycled worden, werd nationaal ingevoerd in samenwerking met Target. Op internationaal gebied heeft TerraCycle een vestiging geopend in China, waarvan de kantoren zich in Shanghai bevinden.

2015

Make Garbage Great

TerraCycle ging samenwerken met Unilever om deodorant verpakkingen te verzamelen en te recyclen bij Drogerie Markt (DM) locaties in Duitsland. Het verzamelde afval werd gerecycled tot fietsen die gedoneerd werden aan goede doelen voor kinderen. Het programma werd uitgebreid naar meer dan 1.600 locaties verspreid over Duitsland.

In Canada werd TerraCycle’s Zero Waste Box initiatief met Staples toegevoegd aan de Environmental Leader’s Product & Project Awards Hall of Fame. In juli werd Tom Szaky’s derde boek, Make Garbage Great: The TerraCycle Family Guide to a Zero Waste Lifestyle, gepubliceerd door Harper Design.

Een maand later werd het tweede seizoen van TerraCycle’s tv serie Human Resources uitgezonden op het Pivot network. Na het ontvangen van zeer positieve beoordelingen heeft Pivot plannen aangekondigd om te beginnen met filmen van seizoen drie in het begin van 2016.

2014

De geboorte van de Zero Waste Boxes

In 2014 lanceerde TerraCycle de Zero Waste Boxen, de recycling oplossing voor vrijwel alle soorten afval. Binnen een paar maanden hebben bedrijven zoals Staples, Office Depot en Home Depot op hun website deze Zero Waste Boxen aangeboden, om daarmee alles te kunnen recyclen. Van koffie capsules tot multomappen.

TerraCycle ging verder met haar internationale uitbereiding door ook in Japan te beginnen, met partners om het afval van sigaretten en cosmetica te verzamelen. Daarnaast kocht Canada’s grootste afval management bedrijf 20 % van TerraCycle Canada.

Ook heeft TerraCycle een TV deal gesloten met Piviot voor TerraCycle’s TV Show Human Recources, die in augustus 2014 in première ging. Direct daarna heeft Piviot een contract getekend voor een tweede seizoen in 2015.

2013

Alweer 10 jaar TerraCycle

In 2013 bereidde TerraCycle uit naar Australië en Nieuw Zeeland, waarmee de mijlpaal van 20 landen bereikt werd. Tegen die tijd had TerraCycle ruim 100 programma’s in het verzamelen en recyclen van verschillende producten, van plastic wegwerphandschoenen tot chipszakjes.

In Amerika won de Sigaretten afval brigade zelfs awards van PR nieuws, PR week, de EPA en veel meer organisaties. Hetzelfde programma werd ook opgestard in Franrkijk, Duitsland en Scandinavië.

Samen met de stad Vancouver heeft Terracycle de allereerste stadsrecycling van sigaretten afval opgezet. Landbell GmhH, een groot management bedrijf in Duitsland, kocht 25% van TerraCycle Duitsland, Zwitserland en Oosterijk. Directeur Tom Szaky werd benoemd tot een van de Schwab Foundation Social Entrepreneurs van het jaar!

2012

Een jaar met wederom enorme internationale groei

2012 was opnieuw een succesjaar voor TerraCycle. Dit jaar was het negende jaar op rij dat wij met een groei in de omzet afsloten en werd er bovendien ’s werelds eerste sigaretten recycling-programma gelanceerd. In mei werd er gestart met de inzameling van sigaretten afval in Canada, maar dit spreidde zich al snel uit naar de VS en Spanje.

Met de hulp van meer dan 40 milioen toegewijde Brigade deelnemers over de wereld heeft TerraCycle meer dan 2.5 miljard stukken afval gered van de stortplaats of vuilverbranding en meer dan €6 miljoen gedoneerd aan scholen en goede doelen.

In 2012 lanceerde TerraCycle 14 nieuwe Brigades voor de inzameling van deoderant bussen, koffie capsules en baby flesjes met behulp van bedrijven als Tom's of Maine, Nespresso en Blédina.

Dit jaar begon TerraCycle ook in Turkije, Hongarije en Puerto Rico. Daarnaast won TerraCycle meerdere grote prijzen waaronder de UN Leader of Social Change Award.

Bekijk de SHFT documentaire.

2011

De eerste Belgische TerraCycle Brigade is een feit!

In 2011 heeft TerraCycle zijn inzamelingen uitgebreid over 11 nieuwe landen: Noorwegen, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Ierland, Zwitserland, Denemarken, Israël, Nederland, Argentinië en uiteraard... België! Er werden 30 nieuwe afval inzamelingprogramma’s opgezet en het aantal medewerkers groeide tot boven de 100 mensen wereldwijd. TerraCycle heeft inmiddels ook meer dan €3 miljoen overgemaakt aan goede doelen in heel de wereld.

Dit jaar werd gekenmerkt door een aantal hoogtepunten waaronder: TerraCycle heeft samen met het Amerikaanse merk Old Navy en de retail keten Office Depot een in-store inzameling van oude slippers en schrijfwaren opgezet. Dit was de eerste in-store inzameling en een enorm succes. Met het gerecyclede materiaal warden vier flip-flop speelplaatsen gemaakt voor lokale scholen.

In Nederland en België werden dit jaar vrijwel gelijktijdig grote schrijfwaren inzamelingen opgestart en we hebben al meer dan 23 duizend oude pennen, stiften en markeerstiften ontvangen!

In Brazilië verbrak TerraCycle het wereldrecord door het grootste beeld van gerecycled materiaal te maken en belandde daardoor in het Guiness Book of Records. De Tangobo, gemaakt van Tang drinkpakjes, was 15,2 meter hoog, 8,32 meter breed en 4,25 meter diep.

TerraCycle lanceerde ook haar eerste echte internetspel Trash Tycoon, waarin upcycling en recycling centraal staat. Het spel simuleert het TerraCycle Brigade systeem waarbij spelers afval inzamelen en dit recyclen of upcyclen tot nieuwe producten zoals tassen, rugzakken en tuinbanken.

Verder werd TerraCycle’s oprichter en CEO, Tom Szaky, opgenomen in de Forbes Impact 30 List voor 2011. Deze lijst bestaat uit entrepreneurs die werken aan een oplossing voor ‘s werelds lastigste en meest belangrijke problemen.

2010

Van TV naar Time Square: TerraCycle scoort een hit na de andere!

In de lente van 2010 introduceerde Walmart de TerraCycle Hotspot in al haar winkels in de VS. Deze Hotspot was een display waar alle producten die via TerraCycle brigades werden verzameld in een display werden weergegeven en verkocht.

Tegelijkertijd lanceerde TerraCycle haar eerste pop-up shop in New York’s Port Authority Terminal. Deze winkel zou er twee maanden speciale eco-producten verkopen die door TerraCycle gemaakt waren.

Half September bereikten we een ware milestone met onze Drink Pouch Brigade. Niet alleen waren er meer dan 50 miljoen drink pakjes verzameld voor recycling en upcycling (en dus niet op een stortplaats terecht gekomen), maar was er zo ook meer dan een miljoen dollar gedoneerd naar scholen en goede doelen.

Eind 2010 renoveerde TerraCycle haar kantoren op de haar zo gebruikelijk innovatieve wijze.

2009

Garbage Moguls Goes International

Om het jaar goed te starten lanceerde TerraCycle twee nieuwe landelijke productlijnen. Target verkocht de TerraCycle klokken, onderzetter en fotolijsten gemaakt van vinylplaten of printplaten. Petco startte met de verkoop van door ons gemaakte All-Natural Huisdier Producten!

Het brigade programma werd tevens uitgebreid met 25 nieuwe afvalstromen en bovendien werd TerraCycle actief in Brazilie, Canada en Groot Brittannië.

In maart werd Tom’s boek, Revolution in a Bottle, beschikbaar bij Borders, Barnes & Noble en Amazon.com. Op Earth Day debuteerde TerraCycle’s reality-show Garbage Moguls op het National Geographic kanaal.

Midden 2009 opende TerraCycle haar eerste eigen winkel in Princeton, NJ.

2008

Gesponsord afval gaat commercieel!

In februari ondertekende Capri Sun een contract om de grote sponsor te worden van de Drinkpankjes Brigade in de Verenigde Staten. Aan het programma konden duizenden mensen deelnemen.

Daarnaast ging TerraCycle een partnership aan met Target en bedachten een innovatieve advertentie campaigne op de binnenzijde van de omslag van Newsweek’s groene editie. Op de advertentie werd uitgelegd hoe de omslag als envelop kon worden gebruikt welke was voorzien van een gratis verzendlabel. De lezers werden gevraagd om gebruikte tassen van Target op te sturen, wat ook door zo’n 47.000 mensen werd gedaan!

Van de verzamelde tassen maakte TerraCycle een nieuwe stevige winkeltas (een fantastisch voorbeeld van upcycling!). Deze tas werd door Target in het hele land verkocht.

Tom kwam ondertussen weer op een nieuwe voorpagina, die van de Brand Packaging, waar hij als Merk Innovator van het jaar werd benoemd en publiceerde zijn eerste boek: Revolution in a Bottle: How TerraCycle is Redefining Green Business.

2007

Een groeiperiode

In 2007 werd het enthousiasme alleen maar groter door de uitbreiding van onze productlijn die verkrijgbaar was bij de Wal-Mart en The Home Depot. TerraCycle verkocht nu geconcentreerde wormpoep plantenvoeding, maar ook biologisch afbreekbare “Seed Starter” en potgrond.

Ondertussen groeide de TerraCycle Flessen Brigade naar meer dan 5000 deelnemers. Ook werd de nieuwe Drinkpakjes Brigade gelanceerd met als sponsor Honest Tea. Door middel van dit programma werden scholen betaald om gebruikte drinkpakjes te verzamelen. Geen van beide bedrijven wist wat ze moesten verwachten en gaven de ruimte voor 100 locaties om aan deze actie deel te nemen. In minder dan 24 uur waren al deze 100 plaatsen gevuld!

Voortvloeiend uit dit succes besloot TerraCycle twee nieuwe brigades te lanceren: de Yogurt Brigade en de Energy Bar Wrapper Brigade, gesponsord door Stonyfield Farm en CLIF BAR.

2006

De meest gave kleine start onderneming van Amerika!

In 2006 waren de verschillende TerraCycle in heel Amerika beschikbaar bij zowel de Wal-Mart als de Home Depot. Nadat we in 2005 voor bijna $500.000 hadden verkocht waren we onderweg om een miljoenen business te worden! In juli 2006 stonden Tom en TerraCycle op de voorpagina van het Inc. Magazine, als de beste CEO van America jonger dan 30 jaar oud, onderdeel van hun “under 30 Awards”. Aan het einde van dat jaar had TerraCycle voor meer dan een miljoen aan vloeibare wormpoep verkocht, verpakt in gebruikte frisdrank flessen.

2005

Up and Running!

Wal-Mart was de eerste grote detailhandel aan boord en The Home Depot USA volgende kort daarna.

Het resultaat van de “TerraCycle All Purpose” plantvoeding was zo overweldigend dat er al snel een vraag kwam naar meer gespecialiseerde soorten kunstmest. TerraCycle's productlijn breidde zich uit met meststoffen zoals TerraCycle African Violet en TerraCycle Orchid.

2004

De beginjaren

TerraCycle boekte enorme vooruitgang door de eerste grote verkoop van producten bij The Home Depot en Wal-Mart in Canada.

Door de groei van TerraCycle werd er besloten om een nieuw hoofdkantoor in Trenton te openen, waar tot op de dag van vandaag het nog steeds gevestigd is.

Door graffiti toe te laten op de buitenmuren van het kantoor werd het als snel een Mekka voor verschillende lokale kunstenaars. Elk jaar krijgt het gebouw weer een nieuw likje verf/kunst!

2003

Wie heeft er nou miljoenen dollars en een diploma nodig?

Na meer tijd in TerraCycle dan in zijn studie te hebben gestoken, besloot Tom om voorlopig even zijn studie aan Princeton te onderbreken om zich volledig te kunnen richten op TerraCycle. In april 2003 won TerraCycle de felbegeerde hoofdprijs in de Carrot Capital Business Plan Challenge, compleet met 1 miljoen dollar aan investeringen. Helaas, de investeerders wilden afstappen van TerraCycle’s eco-vriendelijke missie en zich volledig te richten op plantvoeding. Ondanks het feit dat er slechts 500 dollar op de bankrekening van het bedrijf stond, sloeg Tom het aanbod af en hield vast aan zijn eigen visie en missie.

Bekijk de CBC documenatire over TerraCycle

2002

Een Man, miljoenen Wormen en heel veel Schulden

Nadat Tom als 4e was geëindigd in de Business Plan Contest Princeton, besloot hij door te gaan met zijn idee en de productie van wormpoep mest ging van start. Hij leegde zijn spaarrekeningen, leende geld van familie en vrienden en haalde het maximale bedrag van zijn creditcard om een enorme wormpoep productiemachine te kopen.

Tom’s meeste tijd ging zitten in het scheppen van rottend voedsel uit de universiteitskantine in de wormpoep machine. Brak, uitgeput en klaar om handdoek in de ring te gooien ontmoette Tom Suman Sinha, een venture capitalist die een cheque voor de jonge ondernemer uitschreef en zo Terracycle's eerste investeerder werd. Met het geld van Suman, kon Tom zijn eerste kantoorruimte huren op de Nassau Straat 20 in Princeton.

2001

Jongen ontmoet worm

Als eerstejaars aan de Universiteit van Princeton nam Tom Szaky tijdens de herfstvakantie een aantal vrienden mee naar Montreal. Daar verbleven ze bij vrienden die mest maakten van houtresten die ze aan wiggler wormen voerden. Met deze mest voedden ze hun huisplanten. Het resultaat was fantastisch! Tom was op zoek naar een goed business idee om mee deel te nemen aan de aankomende Princeton Bedrijfsplan Wedstrijd, die het aankomende jaar georganiseerd werd. Zijn idee hiervoor was: gebruik wiggler wormen om organisch afval op te eten. Hiermee kon hij kwaliteit mest maken en tegelijk een milieu probleem oplossen!